Hjälp och support 031 – 333 44 33

Köpvillkor

Köpvillkor

Samtliga priser anges i SEK och inklusive moms (12% för livsmedel och kosttillskott, 6 % moms på böcker och 25 % moms på övriga varor). Observera att vid beställning från länder utanför EU anges priset exklusive moms. Priset som anges på www.baricolbariatrics.se vid inköpstillfället är normalt det pris som gäller. Priserna inkluderar inte fraktavgifter, som anges separat (i ”Kassan”). Vi reserverar oss även mot prisjusteringar orsakade av t ex valutaförändringar.

Köp

Vid registrering av genomförd beställning, har kunden läst igenom och accepterat våra villkor. För att kunna beställa måste du ha fyllt 18 år. Vi accepterar, enligt svensk lag, inte kreditköp till personer under 18 år. Vi förbehåller oss rätten att i enskilda fall neka eller ändra din beställning (exempelvis om du uppgivit felaktiga personuppgifter och/eller har betalningsanmärkningar).
Efter ditt köp kommer du att få en bekräftelse på din beställning via e-post. Tillsammans med din orderbekräftelse skickas också en länk till våra fullständig köpvillkor.
Spara gärna denna orderbekräftelse för eventuella kontakter med Baricol Bariatric AB:s kundtjänst.

Ångra ditt köp

Privatpersoner har ångerrätt enligt Distans- och hemförsäljningslagen. Det innebär en rätt att inom 14 dagar från leverans ångra köp av vissa varor. Ångerrätten gäller inte varor som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gamla. En förutsättning är dock att varan är oanvänd och oskadad.

Om du vill utnyttja din ångerrätt ska du skicka ett skriftlig meddelande till oss, via e-post info@baricol.se  Du kommer därefter att motta ett svar med e-post från oss,  med information om hur du ska skicka tillbaka varan. Observera att du måste följa våra rekommendationer vad gäller emballage etc. och att det är du som står för fraktkostnaderna. Vi rekommenderar att du sparar kvittot från posten för att kontakta dem om returen inte kommit fram till oss. Det är du som kund som har ansvar för att returen kommer fram till oss.

Prenumeration

Baricol® Complete löpande prenumeration ger dig möjlighet att alltid ha vitaminer & mineraler hemma till ett fördelaktigt pris. När du väljer detta alternativ får du produkterna levererade vid samma tillfälle. Därefter får du nästa leverans av dina produkter beroende på tidigare valt tidsintervall (1, 3, 6 eller 12 månader).

Du kan när som helst pausa, ändra (smaker eller formuleringar) eller avsluta din prenumeration (dvs det finns ingen bindningstid). Byta smaker eller formuleringar gör du enklast genom att gå in på ”Mitt konto” (som kräver inloggning). Där kan du även pausa din prenumeration och se tidpunkten för när nästa betalning genomförs (som du även finner på din orderbekräftelse). Om du önskar säga upp din prenumeration hos oss skall du kontakta oss genom att skicka e-post till vår kundtjänst info@baricol.se  Du får därefter en skriftlig bekräftelse via e-post från oss på att din uppsägning är bekräftad och att du därmed inte får någon ny leverans. Uppsägning av din prenumeration måste ske senast dagen innan betalning för nästa utskick görs. Detta datum framgår på din senaste orderbekräftelse alternativt på ”Mitt konto” på hemsidan.
Observera att utebliven betalning räknas inte som uppsägning.

Betalningen för din prenumeration hanteras via Svea Ekonomi eller Stripe. Om du väljer att betala med kort dras beloppet automatiskt från ditt kort vid ordertillfället. Samma villkor gällande retur och reklamation gäller för prenumeration som vid vanlig beställning. Vid försenad betalning kommer lagstadgade påminnelseavgifter samt eventuella inkassoavgifter att debiteras. Avgifter samt dröjsmålsränta påföres antingen av oss eller av den/de fordringsägare som administrerar just din skuld.

Betalning

SveaWebPay Faktura
Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Ekonomi AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso. För mer information om fakturabetalning klicka här.

Du kan se betalstatus på dina fakturor och med en enkel knapptryckning flytta förfallodatum via SveaWebPay ”Mina sidor”. Du loggar in med den mailadress som registrerades vid ditt köp.

Kortbetalning
Vi erbjuder en säker kortbetalning med VISA och MasterCard i samarbete med SveaWebPay som ingår i Svea Ekonomikoncernen. SveaWebPay är certifierade enligt standarden PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Vi accepterar samtliga VISA- och Mastercard-anslutna kort utgivna i Norden. Kortköpen sker direkt hos SveaWebpay och all information är krypterad enligt gällande standard och regler. Ingen kortinformation hanteras eller sparas hos Baricol Bariatrics AB. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.

Vi använder Stripe för säkra kortbetalningar utanför Sverige. Stripe har stöd för de flesta kända kortleverantörer såsom Visa, Mastercard och American Express. Läs mer om Stripe här: http://stripe.com/se

Baricol Bariatrics AB förbehåller sig rätten att göra en kreditkontroll där så krävs. Detta påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av någon annan.

Leveranser

Vi skickar din leverans med hjälp av PostNord alternativt DHL. En fraktkostnad på 39 kr tillkommer och visas i kassan. På beställningar med ett ordervärde överstigande 1000 kr utgår ingen fraktavgift.

Beställningar med postpaket som inkommer innan klockan 12.00 på vardagar skickas normalt ut samma dag. Leveranstid 2-5 arbetsdagar beroende på postort. En sms-avisering skickas ut från fraktbolaget. I undantagsfall brevaviseras försändelsen. Varubrev som inte får plats i brevlåda kommer lämnas till närmsta utlämningsställe, du aviseras därefter om att försändelsen finns för uthämtning. Du ansvarar för att korrekt mobilnummer angivits. Om du inte hämtar ut din beställning skickas en påminnelseavisering till dig.

Om vi inte kan leverera din beställning inom 6 arbetsdagar så kommer du att få information om detta samt anledning till förseningen. Du får också en ny tidpunkt för leverans. Om du i detta fall ej önskar vänta på din beställning så kan du välja att häva ditt köp. Observera att ovanstående gäller för leveranser inom Sverige. Gällande beställningar från utlandet se ”beställningar utland” nedan. 

Ej uthämtade paket

Försändelsen ligger på utlämningsstället i 14 dagar. Om du som kund väljer att ej hämta ut din beställning returneras denna till Baricol Bariatrics AB. Du som kund har då skyldighet att betala för de kostnader som uppkommer. Om du som kund inte hämtar ut din beställning och den skickas åter till Baricol Bariatrics AB debiteras du för kostnader gällande frakt, returfrakt, expeditionsavgift samt emballage. Avgiften är fn. 200 kr.

Skador på försändelsen

Reklamation av transportskador ska göras inom skälig tid. Kontrollera därför, vid mottagandet, paketet  så att det inte är transportskadat. Baricol Bariatrics AB rekommenderar att du anmäler en eventuell transportskada direkt på plats hos utlämningsombudet och sedan kontaktar Baricol Bariatric AB:s kundtjänst.

Returer

Returer sker på din egen bekostnad utom om varan är defekt eller om vi har packat fel. Returer ska skickas som brev eller paket, inte mot postförskott. Vid byten betalar Baricol Bariatrics AB den nya frakten.

Beställningar utland

Vid beställning från utlandet erbjuder vi endast kortbetalning. För leveranser utanför EU kan det tillkomma avgifter och tullar, vilka beställaren bekostar i de fall de uppstår. Beställaren ansvarar för kännedom om det lands införselregler som varorna ska sändas till. Eventuella beslag av tull eller annan myndighet ersätts ej.

Du som beställare är ansvarig för att produkten lagligen kan importeras till destinationslandet. När du beställer från utlandet från www.baricolbariatrics.se räknas du som importör. Beställningar till andra länder än Sverige kan medföra skatter, tullavgifter och ytterligare avgifter pålagda av landet du beställer ifrån. Alla avgifter för paket som hamnar i tullen faller på dig som kund att betala, vi kan ej kontrollera dessa avgifter eller förutsäga kostnaden. Tullregler varierar från land till land, kontakta ditt lokala tullkontor för mer information och gällande lagar om import. Leveranstiderna varierar  beroende på tullens hanteringsförfarande.

Reklamationsrätt

Baricol Bariatrics AB följer de bestämmelser som gäller i Konsumentköplagen. Det innebär att du har tre års reklamationsrätt alternativt före sista förbrukningsdatum, vilket som kommer först. Reklamationen rapporteras så snart felet borde ha upptäckts. Två (2) månader anses som skälig tid för upptäckt av skada/defekt.
Om du har fått en felaktig/defekt vara ber vi dig att kontakta vår kundtjänst. Reklamationen görs i enlighet med de instruktioner du får av oss. Skicka inte in varan innan du kontaktat oss.
Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Som alternativ för eventuella tvister tillhandahåller EU tjänsten ”tvistlösning på nätet” (Online Dispute Resolution eller ODR), https://webgate.ec.europa.eu/odr/

Vid godkänd reklamation står Baricol Bariatrics AB för eventuella fraktkostnader samt andra kostnader som uppkommit i samband med reklamationen som exempelvis bensinkostnader, parkeringskostnader, telefonkostnader och liknande.

Produktansvar

Kosttillskott säljs ej i syfte att ha någon medicinsk effekt eller för att behandla skador eller sjukdomar. Inte heller för att ersätta läkemedel eller en normal sund kost. Är du osäker rådfråga läkare innan användning.

Personuppgifter & kundkommunikation

Vi kommer att behandla de personuppgifter som du lämnar eller har lämnat till oss eller som vi samlat in på vår hemsida genom cookies. De personuppgifter som vi behandlar är ditt namn, e-postadress, köp-, betal- och orderhistorik, leveransadress, IP-adress och telefonnummer.

De personuppgifter vi behandlar håller vi i säkert förvar genom säkerhetsrutiner och organisatoriska åtgärder, uppkopplingen till hemsidan sker över en krypterad anslutning genom SSL. Vi har brandväggar och antivirusprogram som skyddar och förhindrar obehörig tillgång till vårt nätverk.

Kunden godkänner att Baricol Bariatrics AB kan kommunicera genom exempelvis brev, telefon, e-post och SMS för att informera om våra produkterbjudanden. Om du inte önskar att få erbjudanden från oss under prenumerationstiden eller efter det att prenumerationen den upphört, kan du tacka nej till detta genom att kontakta kundtjänst.

Villkor för gratiserbjudande

Våra gratiserbjudande gäller enbart för personligt bruk. Erbjudandet gäller endast en gång per person och Baricol Bariatrics AB förbehåller sig rätten att ändra eller upphöra med erbjudandet. Beställningen skall fyllas i av den person som har tänkt att prova produkten. Om detta erbjudande missbrukas kan Baricol Bariatrics AB vidta rättsliga åtgärder.

De uppgifter vi samlar in (exempelvis namn, adress och e-post) kan användas i följande syften:

– för att via brev, telefon, e-post eller SMS kunna informera dig om våra produkter, delta i marknadsundersökningar eller dylikt
· för att kunna förse dig med information om Baricol Bariatrics AB
· för att kunna skicka dig erbjudanden inom området, som vi tror att du är intresserad av

Copyright

Copyright © 2016 Baricol Bariatrics AB. Allt material på vår hemsida (www.baricolbariatrics.se) är copyrightskyddat av Baricol Bariatrics AB. Detta innebär att alla texter, bilder, layout och illustrationer är copyrightskyddade. För att använda material från vår hemsida krävs ett skriftligt tillstånd från oss.

För att ansöka om tillstånd till att använda skyddat material, kontakta info@baricol.se

Köpvillkor version 2.8 20171205