Hjälp och support 031 – 333 44 33

Dietistens 10 bästa tips: såhär optimerar du som överviktsopererad din hälsa i jul!

Dietistens 10 bästa tips: såhär optimerar du som överviktsopererad din hälsa i jul!
10 december 2018 jlenner
Baricol Complete sväljtablett jul

Stress kan påverka våra kroppar mer än vad vi tror. Genom höga stressnivåer under långa perioder ökar risken för förhöjda blodsockernivåer, högre puls och sämre matspjälkning… Vi blir mer sötsugna, får sämre mättnadskänslor och ett större belöningstänk. Vi tränar mindre, sover dåligt, får sämre minne och mer fett ansamlas kring magen… Julen är förmodligen den tid på året då vi svenskar stressar mest, så här kommer dietisten 10 bästa tips på hur du som överviktsopererad optimerar din hälsa i jul! 

  1. Planera dina måltider – det kan låta banalt men genom att exempelvis på söndagarna planera kommande veckas måltider är dina chanser att äta bra betydligt större. Skriv ner vad du ska äta vid frukost, lunch, middag och dina 2-3 mellanmål kommande veckans alla sju dagar.
  2. Förbered så mycket du kan – koka veckans ägg på söndagskvällen och lägg i kylen på jobbet – så har du bra energi och näring tillgänglig hela arbetsveckan. Skala morötter och lägg i en påse eller en matlåda med vatten så är grönsakerna kirrade. Laga en köttfärsås eller linsgryta så har du lunchen till flera av veckans dagar.
  3. Frysta grönsaker – ska ej underskattas. Genom att ha dem i frysen så kan du slänga ner dem i matlådan och vips så är nivån på innehållet plötsligt bättre.
  4. Förändra nu – och inte i januari. Att börja på måndag eller efter nyår är bara en anledning att skjuta saker på framtiden. Börja idag!
  5. Stå emot frestelser – ät ditt planerade mellanmål innan du fattar beslut att knycka en pepparkaka på fikabordet.
  6. Tillåt dig guldkant – men bestämd dig för hur mycket och när. När är den viktigaste för dig? En eftermiddag när blodsockret är lågt på jobbet eller på luciafirandet?
  7. Drick ditt vatten – för lite vätska gör dig trött. När vi är trötta är risken stor att vi försöker pigga upp oss med socker.
  8. En sak i taget – ät inte framför datorn, teven eller stående. Sitt ner, fokusera på maten, lägg ner besticken. På så sätt äter man oftast långsammare och känner en tydligare mättnadskänsla (du minskar dessutom risken att drabbas av dumping).
  9. Motionera – nu! Aldrig är gymmen så tomma som i december. Ingen säger väl emot mig heller när jag säger ”när vi tränar mer så blir matvalen oftast bättre”?  🙂
  10. Var snäll mot dig själv – om det inte blir som du tänkt, var inte för hård mot dig själv. Om du håller på att ändra din livsstil så kommer det att komma bakslag och ibland kör vi i diket. Ta nya tag och ha som mål att dessa tillfällen ska bli färre.

 

GOD JUL!

Joanna, Dietist Baricol Bariatrics